Geoblog.pl    Boyadel    Podróże    Moskwa - Kaukaz    Płaskowyż gunibski, twierdza i Gamsutl
2018

Płaskowyż gunibski, twierdza i Gamsutl

Rosja
Rosja, Gunib

Jedziemy drogami nie najlepszej jakości, miejscami wyremontowane, miejscami pofałdowane z dziurami, które trzeba omijać slalomem, Styl jazdy Dagestańców jest powiem lekko bardzo fantazyjny. Przypomina mi to moje doświadczania z jazdy samochodem po Azerbejdżanie a w szczególności po Baku. Zasada jest prosta, kto pierwszy ten lepszy. Pasy jakby na jezdni nie obowiązywały, Wciskanie się na silę jest normą, zmiana pasów bez migaczy jak najbardziej rzeczą normalną, przestrzeganie ograniczenia prędkości nie obowiązuje i tak dalej i tak dalej. Na pewno nie jest to miejsce do jazdy dla słabych kierowców.
Oznaczenia przydrożne to jest drogowskazy bardzo skąpe, nie można się na nich opierać, niestety GPS kiepsko działa, mapa samochodowa jest nieodzowna no i oczywiście dobrzy ludzie, którzy zawsze są chętni do pomocy widząc obcokrajowców.
Wjeżdżając w góry Kaukazu w Rejon Gunibski chciałoby się stale fotografować, dla miłośników gór to raj. Dla każdego uczta dla oczu i duszy. Zdjęcia aparatem kompaktowym nie oddają głębi obrazów, czyżby należało zakupić lustrzankę? Niesamowite przestrzenie, wijące się rzeki wśród skał, wąwozy, piaskowce wypłukane przez wodę, domki na stromych zboczach, kręte górskie drogi, których pokonywanie wywołuje dreszczyk emocji. Jest tu przepięknie. W Gunibie wynajmujemy drewniany domek, po przyjeździe kręcimy się po okolicy, idziemy na Carską Polanę, siadamy na kamieniu Imama Szamila, który wojował w XIX wieku z carska Rosją, pragnąc dla Kaukazu wywalczyć wolność. Niestety nie udało mu się i Rosja już na zawsze umocniła tu swoje panowanie. zresztą, czy ten etnicznie podzielony zlepek ludności, mógłby sam się rządzić, śmiem wątpić, Brak wiodącej siły, jedna grupa etniczna nie chciałaby, by rządziła nią inna grupa, Większość tak uważa dzisiaj, a przynajmniej ci, z którymi rozmawiałem.Dlatego godzą się na zwierzchnictwo Rosji. Tak właściwie to nigdy Dagestan nie tworzył państwowości i zawsze była to obca siła, która rządziła na Kaukazie, Wieczorem idziemy do Twierdzy Gunibskiej a właściwie do murów i baszty,które były wybudowane w V i VI w. naszej ery. Widoki zapierają dech w piersi. Deszcz, tęcza i znów deszcz, schodzimy do wsi. Jak to w Dagestanie szaszłyk z baraniny i rosyjska vodka kończą nasz dzień, O 3 nad ranem wywala wąż od bojlera elektrycznego, chyba nie zadziałał termostat, cały domek w gorącej parze, żyjemy, nie rozerwało bojlera, który nie posiadał zaworów bezpieczeństwa.Jutro przyjdzie nam się myć w strumieniu.
W następny dzień jemy siadanie, gramy kilka partyjek w Nardy i jedziemy go Gamsutl wioski położonej na szczycie góry, wioski, która została opuszczona na początku lat siedemdziesiątych. Ludzie za wygodniejszym życiem przenieśli się na niziny, Po drodze mijamy wioskę Czoh i góry pokryte dywanem zieleni. Jesteśmy w Raju?
Wspinamy się do wioski Gamtsul, Do połowy drogi można dojechać samochodem, my jednak decydujemy się na wspinaczkę. Zajmuje nam to ok. 1,5 h w górę. Docieramy do wioski, eksplorujemy niezamieszkałe już domy, Ale ludzie musieli się tu czuć, jakby mieszkali na dachu świata, przecudowne widoki z ich okien pewnie rekompensowały im wszelkie niedogodności życia w tak surowym miejscu.